Monday, March 23, 2009

==Post-Mortem buat diriku==

Katanya aku seorang pejuang..
kenapa ikhtilat x dijaga..

Katanya aku seorang pejuang
tapi masih Assobiyah..

Katanya aku seorang pejuang..
tapi ibadah dan amalan x diendah..

Katanya aku seorang pejuang..
masih layan TV, Movie, game dengan alasan release tension..

Katanya aku seorang pejuang..
sebok update isu semasa berbanding baca Al-quran 1 juzuk sehari..

Katanya aku seorang pejuang
masih lagi layan muzik lagho..

Katanya aku seorang pejuang..
tapi sering pula beralasan untuk berdakwah dan berjihad

Katanya aku seorang pejuang..
kenapa aku lebih bela jamaah berbanding Islam..

Katanya aku seorang pejuang..
Malang,masih ada lagi karat jahiliyyah dihati walau sedikit usaha membuangnya..

Katanya aku seorang pejuang..
mutabaah ibadahku amat menyedihkan...

Katanya aku seorang pejuang..
Ukhuwwah terbina untuk kepentinganku bukan kepentingan Ummah

Katanya aku seorang pejuang..
aku sering tinggal Qiamulail..

Katanya aku seorang pejuang..
aku sering menyalahkan org lain berbanding diri sendiri akibat tidak berdakwah..

Katanya aku seorang pejuang..
masa rehat lebih banyak berbanding masa berdakwah..

Katanya aku seorang pejuang..
aku sering menganggap diri ini mulia sedangkan aku harus lebih tawadhuk..

Katanya aku seorang pejuang..
aku jarang sekali menangis untuk bertaubat..

Katanya aku seorang pejuang..
Adakala x ada rasa apa2 pabila membuat maksiat..

Katanya aku seorang pejuang..
Aku masih malas meningkatkan ilmu thaqofah haraki..

Katanya aku seorang pejuang..
aku jarang sekali muhasabah diri sedang asyik menasihati orang lain..

Katanya aku seorang pejuang..
Namun akhlakku tak berubah..

Katanya aku seorang pejuang..
seringkali lalai berbanding insaf dan sedih..

Katanya aku seorang pejuang..
Aku x megurus masa dengan baik antara belajar dan jamaah..

Katanya aku seorang pejuang..
aku xdapat fik Awlawiyyat antara keperluan keluarga dan jamaah..

Katanya aku seorang pejuang..
prestasi pelajaranku x cukup meyumbang kepada Islam dan keluarga

Katanya aku seorang pejuang..
aku masih berbelah bagi antara dakwah dan dunia..

Lalu hayatilah dan sedarilah wahai hati yang sentiasa berbolak balik!Kau tetap tidak akan
berubah selagi kau tiada keinginan untuk berubah!Percayalah, jika engkau terus bersikap
begini, musnahlah harapan dan sia-sialah matlamat. Ingatilah, sebelum ini kau
telah menerima musibah daripada kegagalan kau sendiri!Cukuplah kegagalan semalam mendidik hati agar tunduk berasa rendah diri dan bersyukur pada Allah. Ingat, Seorang mukmin tidak akan mengulangi kesilapan yang sama!Jesteru, mukmin kah diri ini? Allah tidak pernah menzalimi hambaNya malah Dia amat dekat dan menyukai hamba yang mengadu padaNya. Anggaplah segala ranjau dan tribulasi ini adalah tiket kau ke syurga. Tabah dan terus cekal menempuhnya. Pabila engkau ikhlas berjuang di jalanNya. Allah akan menempatkan tempat yang paling terbaik. Peganglah kalamullah ini sabagai taujihat buat diri tatkala kau lemah:"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: kami telah beriman sedang mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.(surah Al-Ankabut:2) INILAH HAKIKAT JALAN DAKWAH!


No comments: