Wednesday, March 18, 2009

==JIHAD JALAN KAMI==



Dr Muhammad Said Ramadhan al-Buti mendefinisikan jihad ialah mengorbankan segala tenaga dan usaha ke jalan mempertinngikan kalimah Allah dan mendirikan satu masyarakat Islam. Sabda Nabi : "Sesiapa mati dalam keadaan tidak berperang dan tidak berniat untuk berperang maka ia mati dalam keadaan mati jahiliah".


Wahai sahabat!Ingatlah jalan yang kita pilih inin adalah jalan jihad. Jihad untuk menegakkan maruah dan gaya hidup berteras agama islam yang murni. Jihad kita ialah menentang sesiapa yang mengingkari agamaNya dan menyeru umat manusia kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Jihad bagi mahasiswa pula ialah mengorbankan masa, tenaga, dan harta benda untuk memenangkan agama Allah di dalam dan luar kampus.


Wahai sahabat mahasiswa! Marilah kita menegakkan kerajaan Allah di muka bumi ini, melaksanakan syariah undang-undang Allah, merebut kembali kekuasaan Alah daripada tangan manusia yang durjana yang berani merampas hak-hak Allah. Usaha memansuhkan undang-undang bikinan manusia tidak akan berjaya jika hanya setakat bertabligh, berpidato, dan ceramah penerangan sahaja. Kita haruslah bangkit membantu gerakan islam dalam membebaskan umat manusia daripada pengabdian sesama manusia dengan mewujudkan pemerintahan berpandukan syariat Islam.


Wahai sahabat mahasiswa sekalian! Ranjau berduri harus kita terima dengan redha dan sabar. Bagi menguatkan semangat dan jiwa, marilah kita nyalakan pelita perjuagan, marilah kita menyemak dan mengkaji serta mengambil iktibar daripada sirah nai, para sahabat dan pemipin haraki untuk menghadapi musuh yang bertuhan material. Lihatlah Sayyid Qutb hanya seorang penulis tetapi ditakuti oleh pemerintah sekular Mesir. Akibatnya ia dihukum gantung tetapi baginya kematian hanya satu perjalanan untuk menuju matlamatnya. Matlamat Sayyid Qutb mnemui kekasih yang merinduinya di taman-taman syurga. Ayuh sahabat! Mari bersama menegak Islam di kampus dengan bersungguh-sungguh. Ingat! Perjuagan kita adlah jihad!

No comments: