Thursday, March 19, 2009

==NIK NUR MADIHAH BUKTIKAN PELAJAR SEKOLAH AGAMA BOLEH!==



Anugerah Pelajar Terbaik

Beliau menunjukkan slip keputusan SPM



PENGKALAN CHEPA: Kemiskinan hidup bukan penghalang kepada seseorang
untuk berjaya dalam pelajaran. Biarpun kesempitan hidup bersama keluarga dirasai,
namun ia tidak pernah menghalang anak kepada nelayan dan tukang cuci untuk mendapat
keputusan cemerlang dalam pelajaran. Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal,18 membuktikan hakikat itu apabila beliau muncul pelajar paling cemerlang di negara ini dengan memperolehi pencapaian 20A(19A1 dan 1A2) dalam peperiksaan SPM2008.Kejayaan itu diraih hasil kesungguhannya sendiri. Kata orang hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Lebih membanggakan lagi Nur Madihah mengakui tidak mengikuti tuisyen di luar sekolah kerana kesempitan kehidupan keluarga.Kejayaan itu bukan sekadar melonjatkan namanya ke seluruh pelosk negara, sebaliknya MAAHAD MUHAMMADI PEREMPUAN, sebuah sekolah agama di bawah kelolaan YAYASAN ISLAM KELANTAN (YIK) terus unggul melahirkan ramai cendekiawan Islam rantau ini. Nik Nur Madihah merupakan mutiara kedua yang berjaya dilahirkan MMP selepa Siti Fatimah Mukhtar muncul sebagai pelajar terbaik spm2006 dengan memperolehi 18A(17A1 dan 1A2). Rahsia kejayaan beliau sering bertanya kepada kawan2 dan guru2 yang mengajar. Beliau juga gemar mengamalkan puasa sunat khusus hari isnin dan khamis, kata beliau dengan berpuasa dapat menjaga masa dengan lebih baik. Beliau yakin dengan cara memohon doa,solat hajat, dan solat tahajjud dapat memberi kemudahan malah keberkatan menjawab soalan.
MMP telah mengutamakn pendekatan iaitu prinsip ubudiyah,itqan, dan musuliah sehingga melahirkan ramai pelajar cemerlang. Prinsip ini yang membawa kita kepada mendekatkan diri kepada Allah di dalam segala segi kehidupan. Prinsip ini juga boleh merapatkan hubngan kita sesama warga sekolah dari peringkat atas ke peringkat bawahan. Menanam sikap semangat kesedaran, keikhlasan dan minat dalam diri pelajar. Dengan ada sikap ini pelajar tidak akan susah untuk menimba ilmu.....
Justeru, pentingnya penerapan nilai2 islam dalam pendidikan sebenarnya. Generasi mutakhir
lebih cenderung pada budaya tidak sihat kerana lerai dengan keizzahan islam, mereka tidak diberi pendedahan pada awal lagi. Melalui pembelajaran n pendidikanlah bermulanya.
Apabila Ad-din diberi keutamaan maka lahirlah generasi bijak pandai dan bertaqwa kepada Allah.




































No comments: