Thursday, July 2, 2009

RM1500=Miskin??



Kak..Berapa ringgit semua? RM 29.55 dik...Ala kak,tak cukup pulak RM0.05. Kira halallah kak.Em..baiklah=) Ini adalah dialogku bersama penjual...?hehe..SECRET. Nak kata masih bernilai lagi RM0.05 ini. Tapi kita jarang pula jumpa gula-gula yang berharga RM0.05. Kenapa ya? Sungguhpun, nilai 5 sen atau 1sen inilah yang sangat berharga jika tiada nilai tersebut mustahil kita boleh mencukupi RM1,999,999.95 atau RM1,999,999,99 ke nilai RM 1juta. Teringat sebuah iklan di TV, ibubapa si budak kecil ini begitu berjimat menggunakan ubat gigi sehinggakan si anak tersebut berkata, "mahu berjimat?pergilah carefour".Lebih kurang begitulah.



Ketidakstabilan ekonomi negara kita begitu mengharapkan rakyat Malaysia membudayakan jimat-cermat. Tapi, jika kita ke pusat membeli-belah tidak kira di awal atau hujung bulan, boleh tahan juga masyarakat kita berbelanja.Bagi isi rumah mereka memerlukan pendapatan untuk membiayai sewa rumah, loan kereta, bil air, bil elektrik, barang dapur, cukai, nafkah isteri bagi suami and 'many more to maximize their satisfaction but it is not included to fulfil their luxury'. Kadang-kadang kita gagal mengawal bajet kewangan peribadi dan keluarga mungkin disebabkan kita gagal merasai penangan 'kemeseletan ekonomi' yang melanda negara kita. Kerajaan sedaya upaya mencari jalan memulihkan krisis ekonomi ini antaranya baru-baru ini Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Mohd Najib bijak mengatur langkah menjalinkan hubungan diplomatik dan Inter-trade dengan mengadakan lawatan ke Negara China. DSMN 'bijak' menggunakan kesempatan ini dengan menjual nama ayahanda beliau Tun Abdul Razak kerana ayahyanda beliau pernah berjasa kepada Parti Komunis China sehingga Parti Komunis Malaya dapat ditubuhkan di Tanah Melayu suatu ketika dahulu. DSMN berhasrat Negara China yang maju dari segi sektor perdagangannya mampu menjadi mentor kepada negara Malaysia nanti. Sungguh hebat Dato' Seri Najib. 'Bijak mengatur strategi' meningkat Income Negara. Malangnya, beliau tidaklah begitu teliti mengenai kebajikan rakyat amnya.


Ketidakseimbangan kos hidup antara rakyat luar bandar dan bandar bermasalah mengatur 'budget line' mengikut pendapatan yang diperolehi. Contoh, di kampung sekiranya ibubapa dan sanak- saudara bertanya kepada kita, " Berapa gaji kamu?" dan kita menjawab, "RM1500 sahaja", mereka akan menjawab, "Wow, banyak tu yop!" Sedangkan di Kuala Lumpur pendapatan tersebut untuk tiga orang isi rumah sudah tergolong sebagai MISKIN! Kos hidup di bandar yang begitu tinggi menuntut satu isi rumah supaya mencapai sasaran RM3000 sebulan untuk tiga orang sahaja isi rumah. Bayangkan!

Islam pula memberikan takrif yang tersendiri terhadap kemiskinan. Menurut Islam, rakyat yang berpendapatan melebihi separuh daripada keperluan dalam satu-satu hari tetapi tidak dapat memenuhi keperluan, dikira miskin!Ini bermakna, jika sekiranya beliau dan tanggungannya memerlukan RM30 sehari tetapi ia hanya berpendapatan RM20 sehari, maka dikategori dalam kelompok miskin. Jika pendapatan kurang separuh iaitu kurang Rm15, dia dikategori sebagai golongan fakir! Inilah realiti yang berlaku di Malaysia yang bukan Malaysia 5o tahun dahulu yang RM0.05 ini sangat bernilai ketika itu.
Tutup mata,bukalah minda..BAYANGKANLAH! Bagaimana pula dengan mereka berpendapatan RM3000 sebulan tetapi tiba hujung bulan poket kosong? Adakah kerana faktor kemiskinan atau tidak pandai BERJIMAT? Fikir-fikirkanlah...

No comments: