Tuesday, July 7, 2009

==KEM BRIGED AMAL 4-5 JULAI==



"Cikgu, saya tak de baju lengan panjang,pakai sarung tangan boleh tak?"


"Cikgu, saya tak boleh solat, xboleh ke duduk dalam bilik...malaslah duduk kat dewan.."


"Cikgu, minta maaf menganggu.. saya tak boleh solat, tapi hormon saya tak stabil cikgu..sikit je..nanti cikgu check saya tak pakai "P**", cikgu janganlah marah saya erk.."


"Cikgu, boleh tak saya tak join kawat kaki...saya sakit dada, dada saya ada asid..."


"Cikgu nak mandila, meleket, kotorla badan saya, macam mana nak solat, kan Islam suka kebersihan..."

"Bengangla dengan fasi nih..suka hati dia buat kita ni 'macam-macam' dalam blind trail...suruh merangkakla, melompatla, mencangkung sambil berjalanlah. kotor baju kami.. basah, penuh lecak..Matalah tutup,lepas tue tipu kita plak, depan tu ada lipan,lintah,cacing,kerengga, taik kucingla..macam-macam, ingat kami ni apa ntah.."


Di atas ini adalah beberapa ragam adik-adik SEKOLAH MENENGAH(13-17tahun) semasa aku mengendalikan program amal selaku fasilitator. Kem Briged Amal anjuran kerajaan selangor, daerah Gombak Setia ini telah mengetengahkan konsep SPIES kepada peserta. Visi kem ini semestinya ingin melahirkan remaja cakna kepada masyarakat, cemerlang dari segi akhlak dan ilmunya.

S: Spiritual
P: Physical
I: Intelectual
E: Emotional
S: Social

Kem ini 80% melibatkan aktiviti outdoor yang menguji tahap kelasakan peserta. Aktiviti-aktivitinya seperti:-

~
Pecah belon Sahabat

~
Kawat

~
Cooking Egg: setiap kump. membina 2pasangan(1.mata tertutup dan 2.tangan diikat) dikehendaki memasak telur
dalam keadaan mata tertutup dan instruction akn diberikan dari pasangan yang tangan diikat.

~
Jejak Bertapak(Ala-ala explorace tapi aktiviti dibuat waktu malam)

~
Qiamulail

~
Gotong-royong masjid

~
Blind Trail

~
Persembahan Motivasi

Sebelum aku melangkah ke program, ade je dugaan menimpa. Berkorban tidak berjumpa dengan makcik dan sepupu2 kecilku. Agak lama tak jumpa. 4 bulan rasanya tapi mereka akan menetap di Dubai selama sebulan. Sedih. Oleh kerana aku sudah memberi nama dan inilah peluangku melihat sendiri dunia remaja yang katanya semakin parah. Aku berkorban. Tak pelah ada jodoh dan umur panjang kita berjumpa lagi.

Pengalaman yang cukup manis aku rasa, kerjasama dengan consultancy LaKhauf management amat menyeronokkan.

"Ala adik nany, bersabarlah..ini x teruk sangat kerenah adik-adik nih..akak dulu pernah handle satu program tue, apabila kami pegang hset mereka, kami xlarat mendengar msj masuk bertubi2..kami bukakla..kami baca msj tersebut,terkejut kami, peserta tu sedang bergaduh dengan 'balak' ye pasal kes 'tebuk-menebuk', nany nak tau berapa umur peserta tu? 14 tahun dik..14 tahun! muda lagi...", Bercerita salah sorang urusetia dari LaKhauf Management yang berbahsakan dirinya KaK Ani. Aku, 'Atikah dan Ain terkesima..sedih!

Menghadapi proses ditarbiyyah adik-adik telah mengingatkan kita jiwa-jiwa muda inilah perlu dilentur dengan ajaran Islam iaitu memerlukan kesempurnaan,kecantikan, tatasusila yang baik. Didik mereka dengan penuh kasih sayang tentang Islam. "Jangan terlalu menekan, nanti adik-adik ini memberontak", kata 'Atikah.
Konsep dakwah umumi(mereka yang berminat mendekati Islam) seharusnya pendekatan itu mestilah lembut dan mendidik. Apabila mereka enggan bersolat, selami hati mereka, barangkali mereka tidak pernah mengerjakannya. Kitalah berperanan untuk mendidik! Bukan menghukum..xgitu k.sue? Rata-rata peserta yang datang ke program ini kerana galakan ibubapa. Mereka bersedia berubah sikap masakan tidor pukul 2.45a.m sudah pula bersiap-siap untuk berQiamulail pada pukul 4.30a.m...aku kagum..SyukrOnillah!


"Adik kenapa tak bukak stokin tue, kan dah basah kena sabun" ujiku. Ketika itu gotong-royong membasuh kaki lima depan masjid Assyarif. Anak buah ku ini lain dari yang lain. Berbeza dengan kawan-kawannya. Jawab Suraya," eh, akak..kaki kan aurat,taknaklah..akak pom tak bukak kan.." Pikirku walaupun adik ini sekolah menengah barangkali adik ini sudah menerima tarbiyyah daripada ibubapanya kot. Teringat sahabat ISIS ku 'Atikah dan Mahirah.


"Mawi ke nih Ain, apa dia buat kat sini xsesuaila",kata aku. "Bukanlah nany ini motivatorlah..",sangkal Ain. Terkejut aku ada pula motivator klon Mawi. Aku xpernah melihat beliau di kaca televisyen,surat2 khabar atau alam siber..kira Low-profile lah..Setiap ceramah beliau akan selitkan beberapa lagu-lagu nasihat. Ceramah sambil buat konsert. Different than others!
Ust. Akhwan Afandi sudah berkecimpung dalam profession ini sejak 15tahun yang lalu. Semasa beliau aktif dalam mpp UITM lagi. Sementelah itu, beliau pernah mengikuti pembelajaran pondok al-quran selama 2 tahun di Tg. Bedil, Alor Setar, Kedah. Sila klik! Aku mengagumi beliau kerana ceramah beliau mampu meruntun jiwa-jiwa yang keras bak batu di sungai untuk kembali mengingati Rabbul 'Alamin. Hubungan dengan Allah dapat dijaga mampu membaiki jiwa-jiwa yang rosak. Antaranya, beliau mendendangkan lagu nasyid raihan-demi masa, muhammad al-mustafa, Ilahilas, Jamal Abdillah-kepadamu kekasih, mawi-Kian dll. Setiap bait lagu, beliau akan kaitkan dengan kehidupan, ketuhanan, ketaatan kepada ibubapa dan paling penting dapat belajar dari maksud tersirat lagu-lagu tersebut.

Aku tersentuh," Adik-adik, siapa boleh beri maksud surah Asr sila angkat tangan!" "Nak hadiah tak?" Ustaz mencabar adik-adik. Tiada sorang pun berani angkat.
" Demi Masa... Sesungguhnya manusia kerugiaan.
Melainkan... yang beriman dan yang beramal soleh..
Demi masa....
Sesungguhnya manusia kerugiaan..
Melainkan..
nasihat kepada kebenaran dan kesabaran.." Syahdu ustaz medendangkan lagu nih.

Allahu Rabbi..baru aku sedar bahawa dalamnya maksud Firman Allah ini. Saban waktu masa kita diisi dengan perkara tidak berfaedah. Setiap minit kadang-kadang lidah kita terlupa dibasahi dengan zikrullah. Ruginya kita kerana kurang amal ibadat. Ruginya kita kerana tidak melaksanakan amar makruf nahi mungkar.

banyak lagi hendak dikongsi tapi cukupla setakat ini. Cerita-cerita lain saya post becoming entry. penatla menaip nih. InsyAllah, pengalaman yang baik ini dijadikan pedoman, yang buruk dijadikan sempadan ~Kenangan Terindah JULAI 2009~




Nantikan gambar-gambar kenangan di Kem Rebutia, Alang Sedayu Resort, Gombak, Selangor!

No comments: