Saturday, September 19, 2009

Muhasabah di Saat Terakhir Ramadhan: Di Manakah Kita?

29 Ramadhan 1430H




Ramadhan sudah berakhir Syawal menjelang tiba.Sambutlah dengan tanda kesyukuran.

Selalunya di malam-malam terakhir Ramadhan ini akan berlaku pertembungan antara menghidupkan baki Ramadhan dengan Qiyamullail dan ibadah-ibadah lain dengan persiapan menjelang hari yang terbesar dalam kalendar umat Islam iaitu Eidulfitri. Bagaimanakah caranya kita mampu menyeimbangkan antara keduanya tanpa kita meninggalkan salah satu daripadanya?

Pertamanya kita harus jelas dan ingat kembali matlamat Ramadhan yang telah Allah tetapkan kepada kita semua. Diwajibkan kita berpuasa di bulan ini seperti kaum-kaum terdahulu adalah supaya kita menjadi orang bertaqwa. Melihat kepada matlamat ini sudah cukup untuk kita sama-sama menilai diri sehingga ke hari ini adakah sudah tercapai matlamat yang dikehendaki oleh Allah swt, Tuhan Pencipta diri kita dan seluruh makhlukNya.

Tanya diri sendiri adakah puasa yang dilakukan berjaya mendidik NAFSU supaya mengikut IMAN dalam setiap gerak laku kita sepanjang masa? Adakah kualiti puasa kita setara dengan matlamat keTaqwaan atau sekadar menahan lapar dan dahaga tanpa menjaga adab-adab, tutur kata dan pandangan?

Tanya juga adakah amal ibadah; solat-solat fardhu, solat-solat sunat, Qiyamullail dan bacaan Al-Quran sudah bertambah, di tahap yang sama atau berkurangan dari sebelumnya. Bagaimana pula dengan zakat, sudahkah ditunaikan dan adakah kita sempat juga melakukan sedekah di bulan ini?

Penilaian sebegini penting sebelum berakhirnya Ramadhan agar kita menyambut Syawal nanti dengan KEMENANGAN YANG SEBENARNYA pada pandangan Allah, bukan KEMENANGAN YANG PALSU menurut pandangan manusia.

KEMENANGAN YANG HAKIKI ialah apabila berjaya melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna, mendapat keampunan daripada Allah swt dan dimasukkan ke dalam syurga.

KEMENANGAN YANG PALSU ialah berjaya membuat banyak biskut raya, memasak rendang dan ketupat serta mempersiapkan diri dan rumah dengan perhiasan indah sedangkan matlamat Ramadhan tidak tercapai. Kita tenggelam dalam persiapan hari raya tanpa menyedari peluang ibadah di bulan ini ditinggalkan sia-sia.

Amat malang lagi buat kita yang dalam sibuk melakukan persiapan hari raya masih mampu melakukan dosa-dosa meskipun kecil dan remeh pada pandangan kita. Pergaulan antara lelaki dan perempuan bukan mahram tidak dijaga, bergurau senda berlebih-lebihan dan masih mampu berbicara dan melakukan perkara-perkara yang tidak bermanfaat.



Sempena menjelang Syawal pada esok hari, tepuk dada tanyalah iman kita dimanakah kita berada,adakah kita menyambut hari lebaran esok dengan rasa penuh ketaqwaan dan kesyukuran kerana dapat mengecapi kemenangan melalui tarbiyah Ramadhan?pikir2kanlah..Dengan ini, saya dengan rase rendah hati mengucapkan Selamat menyambut EidulFitri wal Faizin pada muslimin dan muslimat yang sudi melayari blog ini. Kullu ‘am wa antum bikhair.

Wallahu a’lam.

No comments: