Sunday, March 6, 2011

Sukarnya ikhlas?



Credit to PRof. NAs

Membersihkan dan memurnikan perbuatan daripada segala macam kesenangan duniawi bukanlah persoalan ringan seperti yang diduga banyak orang.

Perbuatan semacam itu memerlukan perjuangan sungguh-sungguh dengan mengalahkan sifat ego dan membuang segala kesenangan peribadi yang bersifat sementara.

Selain itu, juga diperlukan pengawasan yang ketat... tehadap setiap lubang yang dapat dimasuki oleh syaitan. Setelah itu, seseorang harus berusaha keras menyucikan jiwa daripada faktor-faktor yang mendatangkan riya’, sifat gila jawatan, dan suka populariti.

Kerana demikian sukarnya melakukan perbuatan dengan niat ikhlas, maka wajar jika ada seorang ulama, ketika ditanya tentang amalan yang paling berat dilaksanakan, menjawab bahawa amal perbuatan tersebut adalah ikhlas.

Ulama lain berkata, “ membersihkan niat daripada segala macam campuran itu lebih berat bagi pendakwah daripada menyucikan amal perbuatan yang lain”.

Ulama lain juga berkata “suatu pekerjaan yang sulit dan berat dilakukan di dunia ini adalah ikhlas, sudah beberapa kali saya berusaha keras mematahkan riya’ dari dalam kalbu, namun ternyata ia tumbuh lagi dalam bentuk lain”. Bahkan ada juga ulama yang tujuannya semata-mata mencari keredhaan Allah S.W.T.

Kadang-kadang anda melihat seorang pejuang yang mengira ia berjuang membela islam dengan semangat menyala-nyala dan niat yang lurus. Namun, jika anda mengamati hakikat niatnya di dalam hati, maka anda mendapati bahawa jihadnya itu bukan untuk membela ajaran islam, melainkan semata-mata mencari keuntungan duniawi dengan menggunakan baju agama. [naudzubilLah min dzalik].

Tegasanya, ia berjihad kerana mengharapkan kemewahan di alam yang fana’ ini. Padahal, Allah tidak akan menerima amalan yang timbul daripada hati yang tidak tulus.

Demikian pula, Allah tidak akan menerima amal perbuata yang bukan kerana mencari keredhaanNya. Amal perbuatan yang diterimaNya hanyalah amal yang dilandasi keikhlasan.

[marilah kita merenung sejenak diri kita, moga-moga ada ibrah dan pengajaran yang dapat kita perolehi daripadanya]

IKHLAS
Rukun Dakwah Ikhwanul Muslimin
Sheikh Dr. Yusuf al-Qardawi

No comments: